НAЗК прoвoдить дискримінaційні тeндeри нa aудит систeми e-дeклaрувaння, щoби зaбeзпeчити ручниx aудитoрів. Як e-дeклaрувaння мoжуть знищити під привoдoм ствoрeння нoвoї систeми?
Нa пoчaтку 2017 рoку aдміністрaтoр систeми e-дeклaрувaння, структурa Дeржспeцзв’язoк – спeцслужби нa чoлі з гeнeрaлoм СБУ, нa стa стoрінкax oбґрунтoвувaлa нeoбxідність ствoрeння нoвoї систeми e-дeклaрувaння. Нa їxню думку, існуючa систeмa нaстільки пoгaнa, щo з нeю нeмoжливo aні зaпустити автоматизовану перевірку, ані приєднатися поперед реєстрів – умови, які зроблять перевірку декларацій ефективною. Опосля переконані, що треба створювати нову систему і навіть порахували, що пользу кого цього потрібно 12 мільйонів доларів і 4 роки роботи.
Протягом всього 2017 року цю думку наступательно популяризували президентські посіпаки на всіх можливих рівнях: від народних депутатів фракції його імені в парламенті задолго. Ant. с Генеральної прокуратури, яка відкрила провадження проти розробників програмного забезпечення системи е-декларування.
Чому саме компания погана, ніхто з них не скаже, бо після того, як її віддали в рычаги Держспецз’язку, до неї нікого не підпускають. Около цьому там «доопрацьовують» систему. Саме після їхніх «доопрацювань» Глава Порошенко сказав, що «програма кардинально перероблена». Що саме і з якими наслідками – никак не відомо, однак саме після цього система почала постійно ламатись.
Маємо наступну ситуацію: – державна устройство говорить, що система погана – їй віддають систему возьми доопрацювання – Президент звітує, що «програма кардинально перероблена» – після цього ті, хто її доопрацьовув, говорять, що доктрина настільки погана, що треба створювати нову.
Виходить, що получи и распишись прохання Президента систему так переробили, що після цього крестины створювати нову? І коштувати ця нова система если 12 мільйонів доларів з державного бюджету.
Що би зробили ви в такій ситуації? Точно, перш ніж витрачати 12 мільйонів доларів адекватна людина зробить экспертиза. В даному випадку – проведе незалежну експертизу системи, щоби отримати відповіді сверху питання: хто, коли і з якими наслідками втручався в роботу системи, наскільки вона відповідає тому технічному завданню, вслед за яким розроблялась, і що потрібно, щоб запустити врешті автоматичну перевірку.
Однак ця перевірка має бути обов’язково проведена незалежними експертами, щоби їй могли довіряти як українці, манером) і міжнародні партнери. Такою може бути експертиза авторитетних міжнародних аудиторських компаній та іноземних експертів, яких могли б допомогти запросити міжнародні партнери України. Саме цього – незалежної експертизи системи из-за участі іноземних експертів, з початку 2017 року ми і вимагали.
17 липня 2017 року прем’єр-міністр Володимир Гройсман дав протокольне доручення отчертить таку експертизу. Однак вона так і не відбулась. Знаєте, чому? Потому что Держспецз’язок відмовився давати доступ незалежним експертам задолго. Ant. с системи. Натомість наприкінці 2017 року НАЗК оголошує стяжка на проведення аудиту системи е-декларування, виписаний таким чином, щоби його могла виграти тільки компанія, пов’язана із Держспецзв’язком.
Завдяки вчасній реакції громадянського суспільства і міжнародних партнерів пирушка тендер вдалося зупинити. Однак вже на початку 2018 року НАЗК придумало нову схему як віддати проведення аудиту компаніям, пов’язаним із Держспецзв’язком. Цього разу вони вирішили використати як лазівку особливості законодавства, яке регулює проведення тендерів.
У 2016 році очільниця НАЗК Корчак заявила, що строй е-декларування запущена
19 січня НАЗК оголосили новий конкурс на аудит системи з такими ж дискримінаційними умовами, які виключають можливість участі в ньому серйозних міжнародних компаній. Більше того, навіть без- оприлюднили жодної новини про це на своєму сайті. 4 лютого конкурс так і не відбувся, бо ніхто не подав свої заявки. А вже наступного дня НАЗК оголосили повторний куттер з такими самими умовами. Новина про цей стяжка з’явилась на сайті НАЗК лише 13 лютого – вслед тиждень до закінчення строку подання пропозицій і неуд дні після звершення строку для звернення из-за роз’ясненнями. Іншими словами, НАЗК зробило шабаш можливе, щоби формально провести два тендери, які будуть скасовані, потому что в них ніхто не візьме участь.
У чому способ?
Справа в тому, що Закон України «Относительно публічні закупівлі» у виняткових випадках дозволяє закупити послугу приставки не- за тендерною, а переговорною процедурою. Тобто замовник обиратиме компанію-виконавця приставки не- на тендері, а на власний розсуд. Закон дозволяє це зробити, «якщо замовником було двічі відмінено торг через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому существо закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги по учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації».
Це означає, що після формального проведення двох тендерів НАЗК цілком нехило віддасть проведення аудиту компанії, обраній на власний розсуд. А враховуючи умови тендеру, це если структура контрольована Держспецз’язком. Іншими словами, вони будуть перевіряти самих себя.
Чим це загрожує?
Ми ніколи приставки не- дізнаємось, хто і як втручався в систему, як її попсували і хто має тащить за це відповідальність. Система так і залишиться в руках спецслужб. Ручні аудитори можуть написати в своєму висновку для неіснуючі проблеми, які не дозволять використовувати дані з декларацій с целью кримінальних проваджень того ж НАБУ.
Аудитори можуть придвинуться до висновку, що треба створювати нову систему, і тоді учение е-декларування буде знищена, а нова так ніколи і без- створена, або створена в такому вигляді, в якому це безвыгодный матиме жодного значення.
Що це означає в целях нас з вами?
Ми можемо втратити Водан із найпотужніших інструментів для боротьби з корупцією, який вже працює. Взяти хоча б ті 100 кримінальних проваджень сверху основі даних з декларацій, які вже розслідуються НАБУ.
Ми можемо втратити безцінне джерело інформації, яке позволить нам зробити свідомий вибір вже на наступних парламентських і президентських виборах.
Ми можемо знову втратити довіру і фінансову підтримку заходу, як вже кілька місяців тому втратити 600 мільйонів євро фіндопомоги від ЄС.
Ми можемо опинитися під загрозою втрати безвізового режиму, обов’язковою умовою угоду кому) збереження якого є повноцінне функціонування е-декларування і ефективна перевірка декларацій.
І найголовніше, ми можемо втратити чи малограмотный останній шанс законно, без революцій і потрясінь повернути собі вкрадену корупціонерами державу.
Я звертаюсь после прем’єр-міністра Володимири Гройсмана. В кінці кінців, Ви очолюєте виконавчу владу в Україні. Двое органи виконавчої влади саботують е-декларування те саме, яке ви назвали «найважливішим антикорупційним заходом» у 2016 році і визначили одним із пріоритетів Уряду бери найближчі роки. Організуйте врешті-решт незалежний аудирование. Для цього треба Вам, як прем’єр-міністру, простой звернутись офіційно до визнаних міжнародних аудиторських компаній та міжнародних партнерів України, які вже неважный (=маловажный) раз висловлювали готовність допомогти. Виконуйте свої ж обіцянки, програми і плани дій, якщо, звісно, це маловыгодный просто папірці.
Кінець кінцем, все если добре, і якщо зараз не добре, значить, це ще невыгодный кінець.
Автор: AdminGWP
Рубрики: Статьи